Hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø behandlet i dag tiltak som Agder kollektivtrafikk AS legger opp til å gjennomføre fremover for blant annet å redusere selskapets egenkapital. I saken blir det fastslått at AKTs viktigste miljøbidrag er å få flere til å reise kollektivt, dernest er det et mål at rutetilbudet produseres med lavest mulig utslipp. AKT har ambisjon om å foreta en gradvis elektrifisering av bussene i byene og en overgang til fornybar diesel i distriktene. Ved produksjonsøkninger som krever flere busser skal det vurderes om de nye bussene skal være el-busser.

I Kristiansandsområdet er det nå fem el-busser fordelt på to linjer. Elbussene lades med både nattlading og hurtiglading på bussanlegget på Dalane og med hurtiglading på sykehuset. En utvidelse av antall el-busser vil medføre behov for etablering av infrastruktur og lademuligheter andre steder i ruteområdet.

En økt produksjon vil trolig utløse et behov på inntil to busser. Det vurderes derfor at et rimelig antall elbusser som bestilles i 2019 og iverksettes våren/etter sommeren 2020 er to nye elbusser. Så må det foretas nye vurderinger om antall el-busser i årene fremover.

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 12. juni 2019 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 14.06.19

    Det søkes om belønningsavtale for de fire årene, 2020-2023, med en ramme på 500 millioner kroner

    Les mer
  • Mandalskrysset
    av jto, 13.06.19

    Det bør åpnes for et bevertningssted i det nye Mandalskrysset på ny E39

    Les mer