Agder kollektivtrafikk AS (AKT) fortsetter arbeidet med å forenkle og forbedre passasjerenes reisehverdag. Det blir dokumentert ved at kundene gir AKT gode tilbakemeldinger i kundetilfredshetsundersøkelsene. I selskapets årsmelding, som tirsdag ble behandlet i fylkesutvalget, blir det fastslått at AKT er langt fremme i Norden på digitalisering av billettkjøp.

Den raske digitaliseringen og ambisiøse mål for bærekraft, krever at AKT styrker sin evne til innovasjon og gjennomføring. For å oppnå en mer effektiv ressursbruk og kapasitetsutnyttelse, bruker AKT i økende grad analyser av data fra sanntidssystemet, billettsystemet og passasjertellingssystemet. Resultatene danner grunnlag for utvikling av rutetilbudet.

Kundene ønsker selvbetjening og verktøy til å løse utfordringer på egenhånd. AKT satser på smarttelefon som informasjonskanal. Kundene skal kunne ha reiseplanlegger og sanntidsinformasjon på mobiltelefonen. AKT har et av Norges ledende informasjonssystemer.

Hensikten med å innføre ny pris- og sonestruktur i Agder, var å bidra til økt forhåndskjøp av billetter og raskere fremføring av bussene. Antall soner og billettprodukter er redusert betydelig, prisene er harmonisert og ny mobilbillett er innført. Passasjerene kan nå kjøpe billett med to tastetrykk. Utviklingen av mobilbilletten er gjort i samarbeid med blant annet Ruter i Oslo.

av Torkelsen, Jan H., publisert 6. juni 2018 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • ATP Plan Dialogmoetebilde
    av elma11, 21.10.18

    Invitasjon til dialogmøte 7. november

    Les mer
  • Busskilt
    av jto, 17.10.18

    Aktuelt med liberalisering av ekspressbussnæringa

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 11.10.18

    Bred støtte til høring om videreføring av dagens innkrevingsmodell for bompenger i Kristiansand

    Les mer