Agder kollektivtrafikk AS (AKT) fortsetter arbeidet med å forenkle og forbedre passasjerenes reisehverdag. Det blir dokumentert ved at kundene gir AKT gode tilbakemeldinger i kundetilfredshetsundersøkelsene. I selskapets årsmelding, som tirsdag ble behandlet i fylkesutvalget, blir det fastslått at AKT er langt fremme i Norden på digitalisering av billettkjøp.

Den raske digitaliseringen og ambisiøse mål for bærekraft, krever at AKT styrker sin evne til innovasjon og gjennomføring. For å oppnå en mer effektiv ressursbruk og kapasitetsutnyttelse, bruker AKT i økende grad analyser av data fra sanntidssystemet, billettsystemet og passasjertellingssystemet. Resultatene danner grunnlag for utvikling av rutetilbudet.

Kundene ønsker selvbetjening og verktøy til å løse utfordringer på egenhånd. AKT satser på smarttelefon som informasjonskanal. Kundene skal kunne ha reiseplanlegger og sanntidsinformasjon på mobiltelefonen. AKT har et av Norges ledende informasjonssystemer.

Hensikten med å innføre ny pris- og sonestruktur i Agder, var å bidra til økt forhåndskjøp av billetter og raskere fremføring av bussene. Antall soner og billettprodukter er redusert betydelig, prisene er harmonisert og ny mobilbillett er innført. Passasjerene kan nå kjøpe billett med to tastetrykk. Utviklingen av mobilbilletten er gjort i samarbeid med blant annet Ruter i Oslo.

av Torkelsen, Jan H., publisert 6. juni 2018 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Jon Olav Strand Arendalsuka
    av jto, 17.08.18

    Få opp farta med Sørvestbanen

    Les mer
  • Foto AKT
    av elma11, 02.08.18

    Skal du søke skoleskyss for skoleåret 2018/2019?

    Les mer
  • Sykkelstrategi Illustrasjonsbilde
    av jto, 24.07.18

    Betydelig økt sykkeltrafikk

    Les mer