Agder kollektivtrafikk AS (AKT) fortsetter arbeidet med å forenkle og forbedre passasjerenes reisehverdag. Det blir dokumentert ved at kundene gir AKT gode tilbakemeldinger i kundetilfredshetsundersøkelsene. I selskapets årsmelding, som tirsdag ble behandlet i fylkesutvalget, blir det fastslått at AKT er langt fremme i Norden på digitalisering av billettkjøp.

Den raske digitaliseringen og ambisiøse mål for bærekraft, krever at AKT styrker sin evne til innovasjon og gjennomføring. For å oppnå en mer effektiv ressursbruk og kapasitetsutnyttelse, bruker AKT i økende grad analyser av data fra sanntidssystemet, billettsystemet og passasjertellingssystemet. Resultatene danner grunnlag for utvikling av rutetilbudet.

Kundene ønsker selvbetjening og verktøy til å løse utfordringer på egenhånd. AKT satser på smarttelefon som informasjonskanal. Kundene skal kunne ha reiseplanlegger og sanntidsinformasjon på mobiltelefonen. AKT har et av Norges ledende informasjonssystemer.

Hensikten med å innføre ny pris- og sonestruktur i Agder, var å bidra til økt forhåndskjøp av billetter og raskere fremføring av bussene. Antall soner og billettprodukter er redusert betydelig, prisene er harmonisert og ny mobilbillett er innført. Passasjerene kan nå kjøpe billett med to tastetrykk. Utviklingen av mobilbilletten er gjort i samarbeid med blant annet Ruter i Oslo.

av Torkelsen, Jan H., publisert 6. juni 2018 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Veiarbeid Skilt
    av jto, 03.05.19

    Naturskader på fylkesveiene kostet fylkeskommunen flere millioner

    Les mer
  • Godstog Iveland I Forbindelse Med Aapning Av Sideveisspor VOSS Vann 8
    av elma11, 30.04.19

    Vest-Agder fylkeskommune arrangerer frokostmøte med fokus på lokale tiltak for å øke andelen gods på sjø og bane

    Les mer
  • Gartnerløkka
    av jto, 29.04.19

    Fylkestinget støtter finansieringsløsning for forberedelse av E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen

    Les mer