Sykkeltrafikken i Kristiansand og i kristiansandsregionen er i klar vekst. I 2013/14 var sykkelandelen ti prosent for Kristiansand og åtte prosent for regionen. Den gode utviklingen generelt sett i kristiansandsregionen skyldes i første rekke at gang- sykkelveinettet stadig er blitt bedre, inkludert sykkelparkering. Bompenger og tidsdifferensierte bomsatser har effekt. Det har også satsing på gange- og sykkelkampanjer. Arbeidet til aktive sykkelklubber har også betydning.

Ved det mest pålitelige målepunktet i byen, Vesterveien - Hannevika, var det en økning på 7 prosent fra 2016 til 2017. Også i 2016 økte antall sykkelpasseringer ved dette tellepunktet - (7,8 prosent sammenliknet med 2015). I perioden 2011-2017 er 2017 det året med størst sykkeltrafikk i Hannevika, dette til tross omfattende anleggsarbeider på strekningen. Dette betyr at vegvesenet har vært flinke til å gi syklistene gode traséer forbi anleggssoner, og at gang- og sykkelveiene stadig blir bedre.

av Torkelsen, Jan H., publisert 24. juli 2018 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Busskilt
    av jto, 17.10.18

    Aktuelt med liberalisering av ekspressbussnæringa

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 11.10.18

    Bred støtte til høring om videreføring av dagens innkrevingsmodell for bompenger i Kristiansand

    Les mer
  • FU-møte 091018
    av jto, 09.10.18

    Høringsrunde om videreføring av dagens innkrevingsmodell for bompenger i Kristiansand

    Les mer