-I Vest-Agder er det i dag et betydelig investerings- og vedlikeholdsmessig etterslep på riksvegnettet. Fylkeskommunen har i tillegg tilsvarende betydelige utfordringer på fylkesvegnettet. De nåværende økonomiske vilkårene for fylkeskommunen åpner ikke for overtakelse av et - etter dagens standard - for dårlig riksvegnett uten betydelig økning i rammeoverføringene fra staten. For Vest-Agders del er det derfor en forutsetning for overtakelsen av riksvegnettet at dagens rammer til øvrige riksveger økes betydelig fra 2010 av, uttrykte fylkestinget i dag. Et mindretall på 16 av de 35 representantene mente at en burde sette som forutsetning en dobling av rammen.

Fra administrativ hold i fylkeskommunen er det sendt en uttalelse til Vegdirektoratet knyttet til klassifisering av øvrige riksveger ved gjennomføringen av reformen. Fylkestinget sluttet seg til uttalelsen med to unntak. Med henvisning til saksframlegget mener hovedutvalget at en må anmode om at det vurderes om riksveg 43 fra E-39 til Farsund bør få status som riksveg. Det må ses i sammenheng med to av de fire kriteriene Statens Vegvesen setter opp for hvilke veger som skal inngå i et framtidig riksvegnett. De to aktuelle når det gjelder riksveg 43 er koblingen vegen har til nasjonale knutepunkter og til større byområder. Videre ber fylkestinget om at riksveg 42 fra Helleland i Rogaland til Arendal, som knytter sammen region indre Agder med Dalaneregionen og østregionen i Aust-Agder, må klassifiseres som riksvei. Begrunnelsen for det knyttes til det at vegen er en interregional veg som ikke er stamveg i dag.

Bakgrunnen for saken er vegoverføringen fra staten til fylkeskommunene som det legges opp til å gjennomføre fra 2010 i forbindelse med regionreformen. For Vest-Agder dreier overføringen seg om rundt 760 km av et eksisterende riksvegnett i fylket på rundt 960 km.

For fylkeskommunene innebærer overføringen flere utfordringer av blant annet politisk, faglig og økonomisk art. Fylkestinget sa seg enig i at fylkeskommunens administrasjon starter forberedelser for ansvarsovertagelsen ved å øke kompetansen i administrasjonen på fagområdet og ved løpende politisk behandling fremover.

av admin, publisert 17. desember 2008 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Taxilampe.jpg
    av evas3, 11.09.18

    Ledig drosjeløyve i Lyngdal kommune

    Les mer
  • FU I Møte 040918
    av jto, 04.09.18

    Fylkesutvalget forslår utsettelse av sak om bompengeordning for Kristiansandsregionen

    Les mer
  • Vesterveien
    av jto, 03.09.18

    Innpendlingen til Kristiansand økte med 30 prosent fra 2004 til 2017

    Les mer