Hun mener det politiske miljøet må engasjere seg sterkere i trafikksikkerhetsarbeidet. -I fylket vil et trafikksikkerhetsutvalg ledet av politikere styrke trafikksikkerhetsarbeidet. Det gjelder også på kommunalt nivå i følge rapporten ”Hva betyr organisering for trafikksikkerhetsarbeidet i fylker og kommuner?” fra Universitet i Stavanger. Hvis arbeidet med trafikksikkerhet skal lykkes bedre, må det ligge som premiss i administrative systemer på lokalt nivå. I tillegg må gode tiltak fortsette og forsterkes. Det er muligheter til å gjøre noe med dette når Agderfylkenes strategiplanen for trafikksikkerhet skal revideres i 2009, uttrykker Falkum.

I Vest-Agder er det satt inn store ressurser på nullvisjonsprosjekter der ni kommuner er med, Trafoen er blitt et permanent tilbud for blant annet kjøreskolene og prosjektet 18+ skal videreføres.

I årsrapporten fremgår det at i grunnskolen er trafikkopplæring blitt obligatorisk i Kunnskapsløftet. nullvisjonlogoTrygg Trafikks opplæringsmateriell og tilbudet til grunnskolen er revidert og i trå med de nye læreplanene. I videregående skoler er trafikk et kompetansemål i yrkesfaglig utdanning for Service og samferdsel.

-Selv om Kunnskapsløftet inneholder kunnskapsmål i trafikk, vet vi ikke hvordan trafikkopplæringen blir ivaretatt. Blant annet må sykkelopplæringen styrkes betydelig. I et fylke med mange skysselever er sykkelopplæring en utfordring. Det bør gjennomføres en kartlegging av hvordan trafikkopplæringen blir gjennomført i grunnskolen, mener Liv S. Falkum.

av admin, publisert 27. mars 2009 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Jernbaneforum Soer 04022019
    av elma11, 08.02.19

    Jernbaneforum Sør møtte statssekretær Anders B. Werp

    Les mer
  • Busskilt
    av jto, 28.01.19

    Forslag til kollektivterminal på Tangvall tilfredsstiller ikke forventningene

    Les mer
  • Trafikklysskilt
    av jto, 28.01.19

    Kvinesdal får støtte til etablering av veilys

    Les mer