Hun mener det politiske miljøet må engasjere seg sterkere i trafikksikkerhetsarbeidet. -I fylket vil et trafikksikkerhetsutvalg ledet av politikere styrke trafikksikkerhetsarbeidet. Det gjelder også på kommunalt nivå i følge rapporten ”Hva betyr organisering for trafikksikkerhetsarbeidet i fylker og kommuner?” fra Universitet i Stavanger. Hvis arbeidet med trafikksikkerhet skal lykkes bedre, må det ligge som premiss i administrative systemer på lokalt nivå. I tillegg må gode tiltak fortsette og forsterkes. Det er muligheter til å gjøre noe med dette når Agderfylkenes strategiplanen for trafikksikkerhet skal revideres i 2009, uttrykker Falkum.

I Vest-Agder er det satt inn store ressurser på nullvisjonsprosjekter der ni kommuner er med, Trafoen er blitt et permanent tilbud for blant annet kjøreskolene og prosjektet 18+ skal videreføres.

I årsrapporten fremgår det at i grunnskolen er trafikkopplæring blitt obligatorisk i Kunnskapsløftet. nullvisjonlogoTrygg Trafikks opplæringsmateriell og tilbudet til grunnskolen er revidert og i trå med de nye læreplanene. I videregående skoler er trafikk et kompetansemål i yrkesfaglig utdanning for Service og samferdsel.

-Selv om Kunnskapsløftet inneholder kunnskapsmål i trafikk, vet vi ikke hvordan trafikkopplæringen blir ivaretatt. Blant annet må sykkelopplæringen styrkes betydelig. I et fylke med mange skysselever er sykkelopplæring en utfordring. Det bør gjennomføres en kartlegging av hvordan trafikkopplæringen blir gjennomført i grunnskolen, mener Liv S. Falkum.

av admin, publisert 27. mars 2009 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Bilde Ts Konferanse 2019
    av elma11, 22.09.18

    Trafikksikkerhetskonferansen 2019

    Les mer
  • Taxilampe.jpg
    av evas3, 11.09.18

    Ledig drosjeløyve i Lyngdal kommune

    Les mer
  • FU I Møte 040918
    av jto, 04.09.18

    Fylkesutvalget forslår utsettelse av sak om bompengeordning for Kristiansandsregionen

    Les mer