Etableringen av fyllestasjoner for hydrogen i Kristiansand og Lyngdal har tatt lengre tid enn forutsatt. Planen var at disse optimistisk sett skulle være på plass allerede i år. Utfordringen ser, i følge rådgiver Trond S. Kristiansen i Vest-Agder fylkeskommune, ut til å være å få vertskap til stasjonene. -Årsaken er at eierselskapet må ut med om lag fire millioner kroner for å bygge opp en stasjon, sier han. Fylkesordfører Thore Westermoen, som har kjempet for å få på plass en ”hydrogenvei” fra Stavanger til Oslo, uttaler at det arbeides målrettet for å få stasjonene på plass så fort som mulig. -Vi tar sikte på å åpne de neste stasjonene, sier han.

-Det er viktig å være tidlig ute med denne type tiltak. Vi har kontakt med flere bensinselskaper.

Fylkesordfører Westermoen i hydrogenbil
Fylkesordfører Westermoen i hydrogenbil
Det er fortsatt en del ting som må falle på plass, Det er imidlertid både viktig og positivt at vi har fagmiljøer med solid kompetanse om hydrogen i landsdelen,sier fylkesordføreren.

Allerede i løpet av kort tid vil det bli ansatt en prosjektleder som skal arbeide med å få på plass de to stasjonene i Vest-Agder. Det er lagt opp til å avsende en søknad til Forskningsrådet om et tilskudd på halvparten av totalbeløpet på åtte millioner kroner som kreves for å få realisert stasjonene.

av Torkelsen, Jan H., publisert 21. august 2009 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Spleiselaget! Fra høyre: Stian Wesøy (BaneNOR) Ordfører i Audnedal kommune, Reidun Bakken, fungerende fylkesordfører, Tore Askildsen, og Samferdselssjef i Vest Agder, Vidar Ose.
    av elma11, 06.08.19

    En flott markering ble gjort da Audnedal stasjon sto ferdig etter utbedring

    Les mer
  • Stortingsbygget - Utsnitt
    av jto, 24.06.19

    90 belønningsmillioner til kristiansandsregionen

    Les mer
  • E39 Skilt
    av jto, 20.06.19

    Støtter bompengeopplegg for ny E39 mellom Lyngdal og Ålgård

    Les mer