Jernbaneverket har nå bestemt at nye Holmestrand stasjon skal bygges inn i fjellet og at Vestfoldbanens nye dobbeltspor fra Holm til Nykirke skal tilrettelegges for 250 kilometer i timen. Jernbaneverket uttrykker, i en pressemelding om saken, at med økt fokus på høyhastighet i samfunnet er det ikke fremtidsrettet å bygge nye spor med som begrenser hastigheten til 130 kilometer i timen. Dette er med å bekrefte at det nå er blitt gjennomslag for at videre utbygging av jernbanen mellom Oslo og Sørlandet må baseres på å kunne bli operert av høyhastighetstog. Det samme ble bekreftet da det i går ble kjent at Vestfoldbanen fra Farriseidet ved Larvik til Porsgrunn skal bygges med dobbeltspor og ikke enkeltspor slik det opprinnelig var lagt opp til..

Jernbaneverket har siden i vår vurdert ulike løsninger for å oppnå økt hastighetsstandard gjennom stasjonen i Holmestrand og for å etablere et forbedret trafikknutepunkt. Den nye løsningen innebærer at stasjonen i Holmestrand trekkes inn i fjellet og at det blir en sammenhengende fjelltunnel på 12,3 kilometer.

Prosjektleder Stine Ilebrekke Undrum forteller at den nye stasjonen vil få fire spor hvorav de to i midten vil være gjennomkjøringsspor dimensjonert for 250 kilometer i timen, mens det blir to avviksspor med plattform på hver side. -Da får vi en løsning som kan takle både Inter City-trafikk med stopp på alle stasjoner og ekspresstog med færre eller ingen stopp. Det bidrar til muligheter og ikke begrensninger for togtrafikken i fremtiden, fortsetter Ilebrekke Undrum.

av Torkelsen, Jan H., publisert 20. august 2009 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Stortingsbygget - Utsnitt
    av jto, 24.06.19

    90 belønningsmillioner til kristiansandsregionen

    Les mer
  • E39 Skilt
    av jto, 20.06.19

    Støtter bompengeopplegg for ny E39 mellom Lyngdal og Ålgård

    Les mer
  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer