Bruk av arbeidsplaner, kunnskap om mål, faglig støtte, trivsel med lærerne, trygghet og fysisk miljø er forhold som er spesielt viktige for elevenes motivasjon og innsats. Det viser en analyse av Elevundersøkelsen 2010, som Utdanningsdirektoratet nå har presentert. Det er ifølge analysen liten tvil om at struktur og oversikt, samt positivt forhold til lærerne, har stor betydning for elevenes skolearbeid, motivasjon og innsats, og indirekte for elevenes læringsresultater.

Elevundersøkelsen er en nettbasert undersøkelse fra Utdanningsdirektoratet hvor elever i grunnskolen og videregående opplæring får mulighet til å vurdere sitt eget læringsmiljø. Undersøkelsen er obligatorisk ved 7. og 10. trinn i grunnskolen og for elever på Vg1 i videregående opplæring. For øvrige trinn er undersøkelsen frivillig.
Våren 2010 ble Elevundersøkelsen besvart av 340 000 elever.
Les analysen av Elevundersøkelsen 2010 her

av Torkelsen, Jan H., publisert 15. november 2010 | Skriv ut siden

Siste fra Utdanning

  • Eksamensforberedende Kurs  H 19
    av jto, 18.09.19

    Gratis eksamensforberedende kurs i høst

    Les mer
  • Skoledebatter
    av jto, 26.08.19

    Skoledebattene er i gang

    Les mer
  • Skolefrokost I Vennesla
    av jto, 21.08.19

    METTET 400

    Les mer