Regjeringspartiene varsler gjennomgang av reglene som gjør at elevenes innsats, innstilling og atferd ikke får noen betydning for karakterene i ungdomsskolen og videregående skole, melder NTB. I fjor høst ble det vedtatt en forskrift hvor det understrekes at grunnlaget for vurdering i fag er de samlede kompetansemålene som er listet opp i lærerplanen. Det blir presisert at elevenes forutsetninger, fravær, eller forhold knyttet til orden og atferd, ikke skal kunne trekkes inn i vurderingen i fag. I praksis betyr det at en elev for eksempel kan tilbringe hele timen på Facebook, uten at det kan påvirke karakteren i negativ retning. Dette har fått lærere, skoleledere og politikere til å reagere.

Venstres parlamentariske leder Trine Skei Grande sier, i følge NTB, at rundskrivet fra Utdanningsdirektoratet trekker Stortingets mening ut i det ekstreme. Høyres skolepolitiske talskvinne Elisabeth Aspaker sier at direktoratet pålegger lærerne et uakseptabelt ansvar.

Marianne Aasen (Ap), som er leder av Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité,, sier at temaet skal behandles i et møte med skolepolitikere i de tre regjeringspartiene Ap, SV og Sp. -Hva det betyr at innsats ikke skal telle når fagkarakteren skal settes, må drøftes, sier hun, ifølge Aftenposten.

av Torkelsen, Jan H., publisert 26. november 2010 | Skriv ut siden

Siste fra Utdanning

  • Kokkekonkurranse På Sam Eyde Vgs.
    av jto, 12.11.18

    Imponerende kvalitet på kokke- og servitørkonkurranse for lærlinger

    Les mer
  • Ny Søgne Videregående Skole
    av jto, 08.11.18

    Omfattende investeringsbehov i skolesektoren fremover

    Les mer
  • Svennebrev Og Fagbrev
    av jto, 02.11.18

    Nå blir det mulig å ta fagbrev på jobb

    Les mer