Trafikken med togene i Vest-Agder er i kraftig vekst. Fra å være nærmest glemt for ti år siden er stasjonene gjenfunnet i bygdene som ofte kalles ”dalstrøka innafor”. Pendlerforening, næringsliv og kommunene har mye av æren. I løpet av ti år har det gått oppover med både passasjertall og togtilbud. I 2005 var det registrert 2400 reisende på Audnedal stasjon, i 2010 var tallet 17096. Mye av den samme utviklingen kan finnes ved de andre stasjonene: Nodeland, Marnardal, Snartemo, Storekvina og Gyland har økende trafikk. Årsaken er ganske enkelt at folk har gjenoppdaget toget sitt, skriver Jernbaneverket.

I Vest-Agder går jernbanen på tvers av dalførene, noe som gjør at toget er betydelig raskere ennJernbaneverket logo bilen. Fra Audnedal til Kristiansand tar toget 40 minutter, med bil er kjøretiden minst det doble utenom rushtiden. I rushtiden er det lange køer inn og ut av Kristiansand og forskjellene enda større i favør av toget.

Les Jernbaneverkets artikkel her.

av Torkelsen, Jan H., publisert 10. oktober 2011 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Spleiselaget! Fra høyre: Stian Wesøy (BaneNOR) Ordfører i Audnedal kommune, Reidun Bakken, fungerende fylkesordfører, Tore Askildsen, og Samferdselssjef i Vest Agder, Vidar Ose.
    av elma11, 06.08.19

    En flott markering ble gjort da Audnedal stasjon sto ferdig etter utbedring

    Les mer
  • Stortingsbygget - Utsnitt
    av jto, 24.06.19

    90 belønningsmillioner til kristiansandsregionen

    Les mer
  • E39 Skilt
    av jto, 20.06.19

    Støtter bompengeopplegg for ny E39 mellom Lyngdal og Ålgård

    Les mer