På en stor togkonferanse i Kristiansand mandag var det flere innledere og debattanter som tok til orde for at det ikke er realistisk eller strategisk smart å arbeide for både en moderne ny høyhastighetsbane fra Oslo via Kristiansand til Stavanger og samtidig for en ny firefelts E39 fra Kristiansand til Ålgård ved Stavanger. Noen betegnet dette som ”Ole Brum-tenking”. I en avsluttende paneldebatt på konferansen tok fylkesvaraordfører og leder av Jernbaneforum Sør Thore Westermoen et kraftig oppgjør med disse synspunktene. -Det er tåpelig å snakke om vei eller bane. I alle land vi normalt kan sammenligne oss med har en begge deler. For å bygge infrastruktur i vårt land må vi ha begge deler, sa Westermoen.

Han betegnet jernbanen i Norge som håpløst akterutseilt. -Det viktigste nå for oss, når det gjelder togtransport, er å få anlagt sammenkoblingen mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. Det er et håndterlig prosjekt og det er økonomisk forsvarlig. Det vil revolusjonere togtilbudet for Rogaland, agderfylkene og Telemark. Det vi gi en time kortere reisetid til Oslo. Undersøkelser utført av kvalifiserte konsulentfirmaer viser at en ny høyhastighets Sørvestbane vil ha et potensial på rundt 25 millioner reiser årlig.

-Gjenom Høyhastighetsutredningen har vi fått har landsdelen fått en stor og viktig gavepakke ved at Sørvestbaneprosjektet er ansett som det beste for flest mulig reisende . Den muligheten dette åpner må vi i fellesskap sørge for at vi ikke skusler bort, sa Thore Westermoen.

av Torkelsen, Jan H., publisert 24. april 2012 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Taxi Skilt
    av jto, 15.04.19

    Endringar i regelverket for drosjer

    Les mer
  • El -bil Lading Skilt
    av jto, 12.04.19

    Vil ha plan for flere ladestasjoner for elbusser i Kristiansandsområdet

    Les mer
  • Stortingsbygget - Utsnitt
    av jto, 09.04.19

    Forsinket saksbehandling i Stortinget medfører justering i bompengeinnkreving

    Les mer