Hovedutvalget trekker frem at kostnadene forbundet med bygging av en ny parallell to-felts bro i ettertid, vurderes som uforholdsmessig høye i forhold til å bygge en fire-felts-bro nå. Naturinngrepene forbundet med bygging av én fire-felts bro er betydelig mindre enn ved bygging av to parallelle to-felts broer. Selv om det er usikkerhet knyttet til når en fullverdig fire-felts vei er på plass, vil hovedutvalget vise til at landsdelens samlede strategi er at det på ett eller annet tidspunkt uansett må anlegges fire-felts vei på strekningen. Det må forventes at en fullverdig fire-felts vei er anlagt godt innenfor levetiden på en ny bro. Det pekes også på at en fire felts bro muliggjør etablering av et østrettet forbikjøringsfelt allerede i første utbyggingsfase. En fire-felts bro gjør det også mulig å etablere ett samlet kryss på Livold for både av- og påkjøring i både øst- og vestgående retning.

Hovedutvalget mener på denne bakgrunn at rammen for prosjektet må økes til å omfatte bygging av fire-felts bro over Tarvannet nå.


av Torkelsen, Jan H., publisert 2. mai 2012 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 14.06.19

    Det søkes om belønningsavtale for de fire årene, 2020-2023, med en ramme på 500 millioner kroner

    Les mer
  • Mandalskrysset
    av jto, 13.06.19

    Det bør åpnes for et bevertningssted i det nye Mandalskrysset på ny E39

    Les mer
  • El -buss
    av jto, 12.06.19

    Agder kollektivtrafikk AS legger opp til å ta i bruk flere el-busser

    Les mer