Best mulig togtilbud for flest mulig, men dårligere for noen. Jernbaneverket foreslår i en ny rapport å legge ned 31 stasjoner. De fleste stasjonene er små holdeplasser med svært få reisende og en lav standard. Moderne sikkerhetskrav til lengde og høyde gjør at mange plattformer må bygges på nytt. I tillegg må noen stasjoner legges ned for å kunne innføre ny grunnrute for togene. Blant de aktuelle stasjonene er Breland i Marnardal. Grunnen er få reisende. Stasjonen foreslås nedlagt i 2019.

-De høye kostnadene med bygging av nye plattformer gjør det aktuelt å se på nedleggelser av små stasjoner nå, sier prosjektleder Øyvind Rørslett. Mange stopp på en toglinje gir lang reisetid og toget taper til bil og ekspressbuss. Skal jernbanen skal ta sin andel av trafikkveksten, trengs et mer markedsrettet stoppmønster. Forslaget om nedleggelser er et skritt i den retningen. Å skape et best mulig togtilbud for flest mulig innebærer også et dårligere tilbud til noen, sier Øyvind Rørslett.

Rapporten er på høring til 15. juni og endelige anbefalinger oversendes deretter Samferdselsdepartementet. Det understrekes at dette er Jernbaneverkets faglige tilrådning.


av Torkelsen, Jan H., publisert 8. mai 2012 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 14.06.19

    Det søkes om belønningsavtale for de fire årene, 2020-2023, med en ramme på 500 millioner kroner

    Les mer
  • Mandalskrysset
    av jto, 13.06.19

    Det bør åpnes for et bevertningssted i det nye Mandalskrysset på ny E39

    Les mer
  • El -buss
    av jto, 12.06.19

    Agder kollektivtrafikk AS legger opp til å ta i bruk flere el-busser

    Les mer