Best mulig togtilbud for flest mulig, men dårligere for noen. Jernbaneverket foreslår i en ny rapport å legge ned 31 stasjoner. De fleste stasjonene er små holdeplasser med svært få reisende og en lav standard. Moderne sikkerhetskrav til lengde og høyde gjør at mange plattformer må bygges på nytt. I tillegg må noen stasjoner legges ned for å kunne innføre ny grunnrute for togene. Blant de aktuelle stasjonene er Breland i Marnardal. Grunnen er få reisende. Stasjonen foreslås nedlagt i 2019.

-De høye kostnadene med bygging av nye plattformer gjør det aktuelt å se på nedleggelser av små stasjoner nå, sier prosjektleder Øyvind Rørslett. Mange stopp på en toglinje gir lang reisetid og toget taper til bil og ekspressbuss. Skal jernbanen skal ta sin andel av trafikkveksten, trengs et mer markedsrettet stoppmønster. Forslaget om nedleggelser er et skritt i den retningen. Å skape et best mulig togtilbud for flest mulig innebærer også et dårligere tilbud til noen, sier Øyvind Rørslett.

Rapporten er på høring til 15. juni og endelige anbefalinger oversendes deretter Samferdselsdepartementet. Det understrekes at dette er Jernbaneverkets faglige tilrådning.


av Torkelsen, Jan H., publisert 8. mai 2012 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Johaugs Reflekskolleksjon
    av jto, 16.10.19

    Invester fem minutter på refleksdagen

    Les mer
  • Broåpning Feda 11.10.19
    av Jan Torkelsen og samferdselsseksjonen, 14.10.19

    Ny bro på Feda i Kvinesdal offisielt åpnet

    Les mer
  • Selvkjørende Buss
    av jto, 10.10.19

    Det må tas høyde for teknologisk utvikling i transportsektoren

    Les mer