I et innlegg på en konferanse i Bergen i dag tar Øyvind Nilssen, rådgiver i Konkurransetilsynet, til orde for at alle som vil bli drosjeeier i de store byene skal gis anledning til det. Konkurransetilsynet foreslår, med andre ord å oppheve begrensningen på antall drosjeløyver i de store byene i Norge. -Det er ingen grunn til at det offentlige skal bestemme hvor mange drosjer og drosjesentraler vi skal ha. Vi ser ikke hva samfunnet får igjen for dette, og vi tror det går ut over kundene, sier Nilssen. Fylkeskommunen har i dag ansvar for å bestemme hvor mange løyver de ulike drosjesentralene skal få. Fylkeskommunen baserer antallet på en vurdering av behovet for drosjer.

- Den opprinnelige begrunnelsen for ordningen var å sikre drosjeeierne en viss inntekt mot at de kjører til alle døgnets tider, sier Nilssen til Bergens Tidende. Han tror dette vil føre til vesentlig flere drosjer og sentraler, men lavere priser. Konkurransetilsynet baserer dette på økonomisk teori og erfaring fra byer i andre land der reguleringene i næringen er fjernet. Blant annet Stockholm.

Et frislipp av drosjenæringen i Bergen vil bare gi mer dominans til den største taxi­sentralen, menerKonkurransetilsynet logo forskere ved Norges handelshøyskole, skriver Bergens Tidende. Drosjekunder er som regel utålmodige. De vil vente minst mulig på at taxien skal dukke opp. Dermed vil det største selskapet med flest biler alltid bli favorisert.


av admin, publisert 15. mai 2012 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • E39 Skilt
    av jto, 20.06.19

    Støtter bompengeopplegg for ny E39 mellom Lyngdal og Ålgård

    Les mer
  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 14.06.19

    Det søkes om belønningsavtale for de fire årene, 2020-2023, med en ramme på 500 millioner kroner

    Les mer