15. april la Europakommisjonen frem sitt forslag til revisjon av Direktiv 96/53/EC om kjøretøyers mål og vekter. Forslaget åpner for utforming av førerhytta med mer avrundet form og areodynamiske halefinner bak med tilhørende utvidelse av kjøretøyets maksimale lengde. Tillatt totalvekt blir også foreslått for å kompensere for batterivekten ved innstallering av el- og hybridmotorer.

Øker veisikkerheten
I tillegg vil forslagene kunne bidra til å forbedre sikkerheten på veiene. Slik situasjonen er nå, gir «mursteinformen» på lastebilen en økt fare for alvorlig skade ved kollisjon, og den reduserer sidesynet til føreren, heter det i Kommisjonens forslag. En rundere form på lastebilens front øker utsynet til føreren og minsker faren for alvorlig skade ved kollisjon med «myke» trafikanter. Ifølge Europakommisjonens beregninger vil tiltaket redusere antall døde med 300 til 500 i året. Tiltak med å produsere aerodynamiske kabiner for lastebiler kan også bidra til vekst og jobbskaping i Europa.

EØS-relevant forslag
Norge er gjennom EØS-avtalen en del av EUs indre transportmarked for alle transportsektorer. Det meste av EUs transportlovgivning er EØS-relevant og tas dermed inn i norsk rett. Forslaget om aerodynamiske lastebiler må bli vedtatt i Europaparlamentet og av EU-landenes transportministere i Rådet før den blir bindende. Man kan forvente å se de nye lastebilene på veiene innen 2018 til 2020.

 

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 13. mai 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 14.06.19

    Det søkes om belønningsavtale for de fire årene, 2020-2023, med en ramme på 500 millioner kroner

    Les mer
  • Mandalskrysset
    av jto, 13.06.19

    Det bør åpnes for et bevertningssted i det nye Mandalskrysset på ny E39

    Les mer