Det ble innspart om lag 65 millioner kroner på veiprosjektet på fylkesvei 456 Sande – Ulland, mellom Farsund og Kvinesdal. Fylkesutvalget besluttet nylig å disponere disse til andre prosjekter som gjenstår i Listerpakken. Fylkesutvalget vil bruke deler av midlene til å få realisert fylkesvei 43 gjennom Farsund sentrum, og til å sørge for at de relativt nylig åpnede tunnelene på fylkesveiene 43 og 465 innfrir nye sikkerhetsforskrifter for tunneler. I tillegg vil fylkesutvalget få asfaltert hele veistrekningen på en strekning mellom Bakken og Moi som går mellom Kvinesdal og Hægebostad.

Fylkesvei 43 gjennom Farsund sentrum er et stort og komplisert veiprosjekt som er viktig å få realisert. Det er avsatt 82,5 millioner kroner til prosjektet, men det forventes at kostnadene kan øke vesentlig på grunn av flere kompliserende faktorer. For å ha en sikkerhet for at tiltaket kan gjennomføres og ferdigstilles anbefales det at det settes av en foreløpig ramme på 120 millioner kroner til dette formålet.

Tunnelforskriften har de siste årene blitt vesentlig skjerpet, noe som innebærer at selv de relativt nylig åpnede tunnelene på fylkesveiene 43 og 465 må utbedres innen få år for å opprettholde sikkerhetsgodkjenningen. Dette er en uheldig situasjon som ikke kunne forutses da tunnelene ble prosjektert og bygget, men som likevel må prioriteres. Det er anslått at utbedring av disse tunnelene vil koste om lag 8 millioner kroner.

av Torkelsen, Jan H., publisert 24. juni 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Samferdsel

  • Holdeplass Ved UiA
    av jto, 17.06.19

    Mye positivt i årsrapporten for 2018 fra Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen

    Les mer
  • Logo -ATP-samarbeidet
    av jto, 14.06.19

    Det søkes om belønningsavtale for de fire årene, 2020-2023, med en ramme på 500 millioner kroner

    Les mer
  • Mandalskrysset
    av jto, 13.06.19

    Det bør åpnes for et bevertningssted i det nye Mandalskrysset på ny E39

    Les mer