Hovedutvalg for kultur og utdanning ble i sist møte orientert om det arbeidet som er gjennomført i Vest-Agder fylkeskommune siden januar 2011, for å øke kompetansen hos lærere i videregående skole, når det gjelder å gi elevene underveisevaluering. Tilbakemeldingen viser at resultatene har vært så gode at fylkeskommunen ønsker å videreføre arbeidet. Hovedutvalget besluttet i dag at arbeidet med vurdering for læring skal videreføres



Bakgrunnen for tiltaket er en nasjonal satsing Vurdering for læring som startet i januar 2010 med enkelte kommuner. Fylkeskommunene ble invitert til å delta fra januar 2011 til juni 2012. Vest-Agder fylkeskommune hadde med fem skoler, to opplæringskontor og en bedrift. Resultatene var så gode at fylkeskommunen ønsket å videreføre arbeidet selv om tiltaket var avsluttet fra nasjonalt hold.  Til sammen 34 lærere og avdelingsledere fra fylkeskommunen har deltatt skoleåret 2012-13.

De fire hovedprinsippene for underveisevaluering som det fokuseres på er:

Elevene skal:

  • forstå hva de skal lære og hva som er forventet av dem
  • få tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen
  • få råd om hvordan de skal forbedre seg
  • være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.

Alle lærerne melder om at deltakelse i Vurdering for læring har ført til større fokus på underveisvurdering, særlig på å gi læringsfremmende tilbake- og framovermeldinger. De har justert praksisen i forhold til alle fire prinsipper, og prøvd ut alternative prøveformer.

av Torkelsen, Jan H., publisert 4. juni 2013 | Skriv ut siden

Siste fra Utdanning

  • Utdanningsillustrasjon Med Bøker
    av cmd, 14.12.17

    Viderefører dagens ordning for inntak til de videregående skolene

    Les mer
  • Skisseprosjekt Søgne Illustrasjon
    av cmd, 13.12.17

    Søgnetunet øvingsareal for ny videregående skole på Tangvall

    Les mer
  • Einar Buø M Obbeombud
    av jto, 08.12.17

    Alle fylker får eget mobbeombud

    Les mer