På Setesdalsbanen er det ikke bare en stor bygningsmasse, vogner og lokomotiver å holde i stand, også det åtte kilometer lange sporet krever mye vedlikehold. Et viktig satsningsområde for Setesdalsbanen de neste årene er grøfterens. Mose, sand, jord og stein skal fjernes fra grøftene langs sporet for å hindre utvasking av sporet. Alt arbeidet foregår for hånd og det er mange kilo med masse som skal graves ut.

Hvert år skiftes det rundt 200 sviller på sporet, skinnegangen justeres og kontrolleres og det ryddes langs linjen for kratt. Også området rundt selve sporet er det viktig å vedlikeholde. Langs store deler av sporet er det laget grøfter for å sende vannet som kommer som regn og som kommer fra bekker og fjell, bort fra sporet. Vannet ledes langs sporet og gjennom kulverter og ut på andre siden av sporet. Dersom grøftene er tette, ledes ikke vann bort fra sporet, men skylles opp i sporet og forårsaker at grusen som er pakket rundt svillene vaskes bort. Økt vannmengde i grusen øker også faren for frostskader i sporet. Grøfterens er derfor et viktig satsningsområde  i vedlikeholdsplanen for de neste årene.

 

av Torkelsen, Jan H., publisert 23. desember 2014 | Skriv ut siden

Siste fra Kultur

  • Nordberg Fort Hovedbygg
    av jto, 05.04.19

    Ny avtale om drift av Nordberg fort i Farsund

    Les mer
  • VAM
    av jto, 03.04.19

    Vil bidra til å sikre museumsgjenstander

    Les mer
  • Timenes Og Østensen
    av jto, 03.04.19

    Årets "spillemiddelutvalg" er nå oppnevnt

    Les mer