I vinterferien kom den endelige beskjeden fra Lille Cultiva, de bevilger en million kroner til prosjektet med å reetablere ammunisjonsjernbanen på Møvig. Til sammen er det samlet inn 3,1 million kroner til prosjektet. Dermed er det klart at snart kan besøkende kjøre tog på Møvig!

Stiftelsen Kristiansand Kanonmuseum har i løpet av to år klart å samle inn over tre millioner kroner til nettopp reetablering av ammunisjonsjernbanen. Nå jobber alle involverte parter med de nødvendige formaliteter slik at arbeidet med skinnegangen kan starte så fort som mulig opplyser Vest-Agder museet på nett.

Kystfortet «Batterie Vara» ble utbygd av okkupasjonsmakten i 1941-45. Fortet ble bygd for fire kanonen. Størrelsen på anlegget, og ikke minst størrelsen på kanonene, gjorde at det måtte etableres egen ammunisjonsjernbane mellom ammunisjonslager og kanonbunkere for frakt av de 800 kg tunge granatene. På 1960-tallet ble mye av jernbanesporet fjernet, men nå vil altså deler av skinnegangen legges på nytt og et tysk diesel-lokomotiv fra 1970 skal kunne frakte publikum i spesialtilpassede vogner mellom noen av fortets viktigste bestanddeler. Det originale lokomotivet fra 1943, samt flere av de originale ammunisjonsvognene er utstilt på museet.

av Torkelsen, Jan H., publisert 4. mars 2015 | Skriv ut siden

Siste fra Kultur

  • VAM
    av jto, 18.04.18

    Fylkeskommunen forlenger leieavtale av Mabergåsen fjellhall på Lista

    Les mer
  • Sam På Tingvatn 040418
    av jto, 04.04.18

    Interessant politisk møte på Tingvatn fornminnepark

    Les mer
  • Odderøya Fyr I September
    av jto, 14.03.18

    Vest-Agder-museet disponerer nå også fyrhuset på Odderøya fyr

    Les mer

Siste fra Fylkeskonservatoren

  • Sam På Tingvatn 040418
    av jto, 04.04.18

    Interessant politisk møte på Tingvatn fornminnepark

    Les mer